Stomatologia zachowawcza

Stomatologia zachowawcza to dziedzina stomatologii, która zajmuje się przede wszystkim zapobieganiem i leczeniem próchnicy zębów. Próchnica może zaatakować każdą tkankę twardą zęba: szkliwo, zębinę i kostniwo, a także każdą jego część: koronę i korzeń. Należy też pamiętać, że próchnica to choroba zakaźna, która może przenosić się na sąsiednie zęby a nieleczona może prowadzić do powikłań ze strony miazgi zęba. Bakterie przenikające do miazgi i do tkanek otaczających korzeń zęba, mogą stanowić ognisko zapalne, co jest szczególnie niebezpieczne u osób cierpiących na schorzenia serca, płuc czy nerek.

Pierwszym objawem próchnicy szkliwa jest plama próchnicowa. Można ją rozpoznać po biało-kredowym zabarwieniu, a w miarę rozwoju próchnicy powierzchnia szkliwa staje się coraz bardziej chropowata. Z czasem pokarmy i barwniki nadają zmianie próchnicowej ciemniejsze zabarwienie.

Jeżeli proces próchnicowy postępuje, zostaje zaatakowana warstwa leżąca poniżej czyli zębina. Pod wpływem dalej toczącego się procesu, zębina ulega zmiękczeniu, ubytek staje się coraz większy, ząb zaczyna reagować na bodźce np. zimne powietrze, słodkie pokarmy. Dochodzi do zapalenia miazgi, które na tym etapie można jeszcze odwrócić.

Dalszy nieleczony postęp choroby prowadzi do zapalenia nieodwracalnego miazgi, która obumiera, a toksyny bakteryjne przechodzą przez wierzchołek zęba i atakują kość otaczającą korzeń. Dochodzi do zapalenia tkanek okołowierzchołkowych.

Miejscami szczególnie sprzyjającymi powstawaniu próchnicy są:

szczeliny i zagłębienia

powierzchnie wargowe i policzkowe w okolicy szyjki zęba

powierzchnie styczne zębów

oraz miejsca trudne do oczyszczenia, zęby zrotowane i przemieszczone (krzywe i stłoczone).

Prawie każdy z nas ma pewne obawy i niechętnie odwiedza lekarza stomatologa. Ale dzisiejszy rozwój medycyny sprawia, że wizyta w gabinecie stomatologicznym może być przyjemna. Najlepszym sposobem aby na długi czas zachować piękny i zdrowy uśmiech jest profilaktyka i wczesne wykrycie zmian próchnicowych.

Regularne wizyty u stomatologa, przynajmniej 2 razy w roku uchronią nas przed nieprzyjemnymi zabiegami i bólem.W naszym gabinecie już od pierwszej chwili staramy się aby pacjenci czuli się dobrze i komfortowo.